چگونه ، چه زمانی و چرا از عسل برای مراقبت از زخم استفاده می شود

 

مردم هزاران سال از عسل برای ترمیم زخم ها استفاده کرده اند. در حالی که اکنون موارد بسیار موثر برای ترمیم زخم نیز داریم، ممکن است عسل هنوز هم برای بهبود زخم های به خصوص مفید باشد. عسل دارای خواص ضد باکتریایی و تعادل pH منحصر به فردی است که باعث افزایش اکسیژن و ترکیبات شفابخش یک زخم می شود.

بد نیست بدانید که متخصصان ترمیم زخم از عسل پزشکی برای بهبود زخم های مزمن و سایر آسیب ها و جراحت ها استفاده می کنند. این یعنی عسل توانایی بالقوه ای برای استفاده در بهبود زخم ها دارد. با این حال اینکه بتوان از آن برای هر نوع زخمی استفاده کرد، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

چرا عسل برای بهبود زخم موثر است؟
عسل یک ماده شیرین و شیره مانند است که نشان داده شده دارای اجزایی با بافت زنده است که می تواند به بهبود زخم کمک کند. اکثر متخصصان پزشکی در دنیا از نوع خاصی از عسل روی زخم ها استفاده می کنند که عسل مانوکا نام دارد.
این عسل از درختان مانوکا حاصل می شود. عسل مانوکا از آنجا که حاوی ترکیب متیل گلوکسال است بی نظیر و منحصر به فرد است. این ترکیب سیتوتوکسیک است یعنی باکتری ها را از بین می برد. همچنین یک مولکول کوچکی است که ممکن است به راحتی به پوست و باکتری ها منتقل شود. البته این بدان معنی نیست که فقط عسل مانوکا این اثرات را دارد. با توجه به اینکه اکثر تحقیقات روی عسل مانوکا انجام شده، این عسل بیشتر بر سر زبان ها افتاده است. عسل های دیگر نیز چنین خواصی دارند.

* طبق یک بررسی منتشر شده در مجله Wounds ، عسل به طور کلی فوایدی را در بهبود زخم ها ارائه می دهد که شامل موارد زیر است.

PH اسیدی باعث بهبود می شود
عسل طبیعی دارای pH اسیدی بین 3.2 تا 4.5 است. هنگامی که روی زخم ها اعمال می شود، پی اچ اسیدی خون را ترغیب می کند تا اکسیژن آزاد کند که برای بهبود زخم مهم است. این خاصیت اسیدی همچنین باعث کاهش وجود موادی به نام پروتئاز می شود که روند بهبود زخم را مختل می کنند.

شکر اثر اسمزی دارد
قندی که به طور طبیعی در عسل وجود دارد، باعث بیرون کشیدن آب از بافت های آسیب دیده می شود که به اثر اسمزی شهرت دارد. این کار تورم را کاهش می دهد و جریان لنفاوی را برای بهبود زخم ترغیب می کند. شکر همچنین آب را از سلول های باکتریایی خارج می کند که می تواند از تکثیر آنها جلوگیری کند.

اثر ضد باکتریایی عسل به بهبود زخم کمک می کند
ثابت شده است که عسل بر روی باکتریهایی که معمولاً در زخم ها وجود دارند مانند استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و انتروکوکهای مقاوم به ونکومایسین (VRE) اثر ضد باکتریایی دارد. بخشی از این مقاومت ممکن است از طریق اثرات اسمزی آن باشد.

عسل و انواع زخم ها


متخصصین ترمیم زخم از عسل برای درمان انواع زخم های زیر استفاده کرده اند

-    جوش
-    سوختگی
-    زخم ها و جراحت های غیر التیام بخش
-    سینوس پیلونیدال
-    زخم پای دیابتی و وریدی
-    زخم جراحی
-    و...


محققان مطالعات مختلفی در مورد اثربخشی عسل به  عنوان درمان انواع زخم ها انجام داده اند  Cochrane Review .  Theدریک بررسی گسترده، 26 آزمایش بالینی از این دست را منتشر کرد که در مجموع 3011 شرکت کننده را شامل می شد. محققان نتیجه گرفتند عسل بهتر از بسیاری از درمان های معمول برای بهبود سوختگی با ضخامت جزئی و زخم های عفونی پس از عمل است. با این حال، مطالعات مقیاس وسیع و با کیفیت بالا به اندازه کافی برای پیشنهاد توصیه برای انواع دیگر زخم وجود ندارد.

چگونه عسل را برای زخم مورد استفاده قرار دهیم؟
اگر زخم یا سوختگی دارید که قابل ترمیم نیست، مهم است که قبل از استفاده از عسل روی زخم با پزشک مشورت کنید. از پزشک بپرسید آیا عسل امکان دارد به درمان کمک کند؟ برای زخم های شدید، بهتر است پزشک یا پرستار ترمیم زخم به شما نشان دهند که چگونه برای  اولین بار از عسل استفاده کنید. به این دلیل که میزان عسل و نحوه استفاده از پانسمان می تواند بر میزان ترمیم زخم موثر باشد.

نکاتی برای استفاده از عسل روی زخم ها


اگر در خانه از عسل برای ترمیم زخم استفاده می کنید، در اینجا چند نکته کلی برای استفاده آورده شده است:

-    همیشه با دست ها و تمیز کننده های پاک مانند گاز استریل و انواع پنبه ای آن شروع کنید.
-    ابتدا عسل را روی پانسمان بمالید، سپس پانسمان را به پوست اعمال کنید. این روش به شما کمک  می کند تا هنگامی که مستقیماً روی پوست قرار می گیرد، میکروبی بودن عسل کاهش یابد.  همچنین می توانید از پانسمان های آغشته به عسل موجود در بازار استفاده کنید. اگر زخم بستر عمیقی مانند آبسه دارید، این یک استثنا است. قبل از استفاده از پانسمان، عسل باید زخم بستر را پر کند.
-    یک پانسمان خشک و تمیز روی عسل قرار دهید. می تواند نوارهای گاز استریل یا یک باند چسب باشد. پانسمان انسداد برای این کار بهتر است؛ زیرا مانع از تراوش عسل به بیرون می شود.
-    هنگام تخلیه زخم از پانسمان، پانسمان را تعویض کنید. همانطور که عسل شروع به بهبود زخم می کند، تغییرات پانسمان احتمالاً کمتر اتفاق می افتد.
-    دستان خود را پس از پانسمان زخم بشویید.

اگر در مورد استفاده از عسل روی زخم خود سوالی دارید، با پزشک یا طبیب طب سنتی مشورت کنید.


عوارض احتمالی عسل برای زخم چیست؟
همیشه ممکن است عسل یا ظرف آن آلوده شود، یا ممکن است شخصی واکنش آلرژیک داشته باشد. گاهی اوقات، این مربوط به گرده زنبور عسل است که به طور طبیعی در عسل وجود دارد.

عکس العمل های آلرژیتیک


علائمی که می توانید نسبت به عسل واکنش آلرژیک داشته باشید عبارتند از:

-    سرگیجه
-    ورم شدید
-    حالت تهوع
-    سوزش یا سوختگی پس از استفاده موضعی
-    مشکل تنفسی
-    استفراغ

*  اگر این علائم را تجربه کردید، پوست خود را از عسل پاک کنید و به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. تا زمانی که با یک پزشک صحبت نکردید، از عسل دوباره استفاده نکنید.


خطرات همراه با عسل خام
برخی از محققان نگرانی هایی را در مورد استفاده از عسل خام، که از کندو زنبور و بدون فیلتر ساخته شده است، برای درمان زخم ابراز کرده اند. آنها بر این باورند که استفاده از این نوع عسل خطرات بیشتری برای عفونت دارد.طبق مجله Wilderness & Environment Medicine، گرچه این فقط یک ایده است و اثبات نشده ، اما آگاهی از خطرات آن مهم است. با این حال به دلیل نبود اطلاعات کافی نمی توانیم این موضوع را به صورت کلی قبول کنیم.

؛؛  علاوه بر این در طب سنتی نیز از عسل خام برای درمان برخی زخم ها استفاده می شود. با این حال دقت کنید که بدون مشورت متخصص طب سنتی از عسل خام استفاده نکنید.


سخن آخر !
نشان داده شده است که عسلی که در پزشکی استفاده می شود به افرادی که زخم های مزمن و غیر قابل بهبود دارند کمک می کند. عسل طبی دارای خواص ضد باکتریایی، ضد التهاب و حتی ضد بو است که می تواند به افراد مبتلا به زخم های مزمن کمک کند.  قبل از استفاده از این نوع عسل(عسل پزشکی)، همیشه باید با پزشک آنها مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای اعمال روی زخم بی خطراست.